Valborg

Ja igår firades Valborg, för våran del blev det både en bra dag och en dag som
slutade i lite kaos.
Dagen började med att jag vaknade av att Linus hulkade i sängen, for upp och in till
honom, det var mest slem. Började tänka efter och insåg att han inte hade bajsat på
fem dagar, förstoppad. Välling och frukost ville han inte ha, fick i honom lite juice.
Vi gjorde i ordning oss för att åka in och titta på forsränningen, Linus var ju ändå pigg.
Vi parkerade vid polishuset och gick ner till starten, där träffade vi på Åsa och Oliver.



Vi tittade när alla farkoster startade ca 120 stycken, Linus tyckte det var kul med båtarna
som såg ut som bilar. När alla båtarna guppat iväg, promenerade vi upp mot stan, där gick
in på Landings och fikade, stackars Linus tittade mest på, han fick lite drick youghurt som
jag hade tagit med mej, fick í honom lite vatten. När alla var mätta och belåtna gick vi ut
i den sköna solen, vi stannade till vid en ballongförsäljare, Linus fick syn på en röd traktor,
lycklig pojke.


På väg tillbaka till bilen gick vi en omväg förbi nationen som Dick jobbade på.
Han hade även jobbat där på kvalborg, det hade varit såå mycket folk och det väntades
komma mer än det dubbla på valborg, det hade korkats upp 6000 champagneflaskor till
champagnegaloppen. Emelie hade vi hoppats att träffa på, men hon stod på ett annat ställe
vid forsränningen och sen åkte dem hem till en kompis och grillade.



Barnen ville hemskt gärna ha sockervadd, tyvärr stötte vi inte på nån försäljare, vi
stannade istället till på Max och köpte en varsinn lyxshake, Albin tog en blåbär och
Linnéa en choklad, mycket goda. Linus som inte ätit och druckit så mycket somnade i
bilen, bar in honom i sängen, där sov han tills han kräktes upp det lilla han fått i magen.
Sen höll vi på så hela dagen, han åt och drack lite och efter en stund kom det upp igen.
Innan vi åkte in på morgonen hade jag gett honom ett mikrolax som jag hade hemma,
så på eftermiddagen började det hända saker i blöjan, jag ska inte ordagrannt berätta hur
mycket skit jag mockade, men det var inte att leka med, fick ta hjälp av barnen som höll
på att kräkas. Som tur är Alwa världens snällste, så jag kunde koncentrera mej på Linus.


Efter tre blöjbyten trodde jag att nu måste det vända, men nej han forstatte att få upp det
han åt och drack, började bli lite orolig eftersom han inte hade kissat på hela dagen. 
Höll på bli galen, för när han skulle kräkas så slog han bort bunken, så antigen kom det på
golvet eller på Linus eller på mej, tvättmaskinen gick varm, likaså golvmoppen. Det var bara
att ställa in kasen. Som tur är har jag världens snällaste mamma, hon kom med bussen,
och då beställde vi först mat och sen tog hon en promenad med barnen till kasen.
Vid kasen såldes sockervadd :)
             När dem gick till kasen fick jag i säng dem små och sen blev det sanering på hög niva, jippi vilken
rolig Valborg. Linus sov oroligt, han hade fått feber, den steg och steg, inte alls bra med
tanke på att inte hade fått behålla nån vätska under dagen. Vid halv tolv bestämde jag mej
för att paketera in barnen i bilen och åka in till akuten, ringde först till Dick. Han hade börjat
jobba på Akis, han gick direkt från nationen till jobbet, så typiskt att det blir kaos när han
jobbar. Han sa åt mej att vänta tio minuter så skulle han springa till barnakuten och rådfråga,
undertiden jag väntar ringer en vän, som jobbar på Akis, hon hade lyckats ringa dit "bakvägen"
och pratat med en sköterska, så när Dick ringer till mej hade jag fått råd men eftersom Dick
hade en sköterksa i luren så pratade jag med henne också.  Hon sa att så länge han var
kontaktbar kunde jag avvakta, jag skulle försöka få i honom vätska ca 10 ml åtgången tills
han fått i sej 2-3 dl, innan jag fick ta natt, efter att ha fått i honom 60 ml så orkad jag tydligen
inte vara vaken längre, jag somnade. Vaknade av att Alwa ville ha mat vid halv fyra tiden, gick
då in till Linus som hade druckit ytterligare 40 ml, jag fyllde på flaskan och ställde den i sängen.



Vi sov till nio, det var ingen pigg pojke som vaknade. Jag bar honom till soffan och där har han
legat hela dagen, förutom den stunden det tog att ge honom klyxet vi fick från barnakuten.
Snälla Karin kom och hjälpte mej att ge honom det, han blir ju som en spännbågen när man
försöker komma åt rumpan, men det gick jätte bra, behövde inte ens hålla emot hans ben
utan han låg helt avslappnat medans han fick lavemang, sen lyckades han hålla kvar det i ca
30 minuter innan det kom ut, det var en del kan man säga, sen blev det duschen.  Under dagen
har jag lyckats få i honom både vätska och välling, som han har fått behålla. Tyvärr har febern
legat runt 39,5.
Albin har varit duktig idag och hjälpt till, han har bakat äppel och kanelmuffins helt själv, när
Alwa, som också bajsar ibland ;) behövde ny blöja gick han och bytte.

Nu har jag fått barnen i säng, Linus är lite orolig, vaknar så fort han somnar och säger bajs,
det bubblar i magen på honom, tarmarna jobbar. Hoppas natten blir lugn, är själv i natt med.

Nej nog om bajs, hoppas ni haft en trevlig Valborg..

Kram kram


Kommentarer
Postat av: Carola 9-barnsmamma:)

Stackars lille killen:( Och stackars dig, för det är inte kul när de är sjuka! Brukar han vara förstoppad, och reagera såhär? Det låter ju rätt likt det som Jordan har haft(?)Ta i trä;)

Hoppas att han kryar på sig fint nu, och att det inte drabbar någon annan, för nu är det MAJ och då jäklar är det friskt...annars säger jag upp mig ;)

2012-05-02 @ 00:11:50
URL: http://blogg.mama.nu/familjenannorlunda/
Postat av: Linda

Ja jag säger också upp mej om det inte blir friska tider snart ;))

2012-05-02 @ 09:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0